Olenko Cowboy vai Munkki?

TĂ€llĂ€ kertaa photoshoppasin kuvan itse. Kiinaksi lukee:” Olenko munkki vai cowboy? Otto-Harald Hirvosen essee”

LÀnkkÀrit ja kung fu -tarinat ovat pitkÀÀn kiehtoneet minua ja muokanneet etiikkaani sekÀ siten myös politiikkaani. EnsimmÀisen kerran tÀmÀ tapahtui, kun nÀin Sergio Leone spagettiwestern-elokuvat. NiissÀ nimettömÀnÀ kulkeva mies ratsastaa lÀpi kartoittamattoman lÀnnen pysÀhtyen antamaan rosvoille kyytiÀ ja nukkumaan neitojen viereen. Kuitenkin aina aamun koittaessa hÀn joutuu jÀlleen lÀhtemÀÀn, sillÀ pysyÀkseen vapaana hÀn ei voi jÀÀdÀ paikalleen. Sergio ei antanut hÀnelle nimeÀ, koska kukaan ei oppinut tuntemaan hÀntÀ. TÀmÀ mies on kesyttÀnyt luonnon, ja hevosellaan hÀn ratsastaa minne tahansa hÀnen sisimpÀnsÀ ohjaa. HÀn voi kartoittaa lÀnttÀ, mutta ei rakentaa sitÀ. 

Myöhemmin Jackie Chan esitteli minulle Shaolin-munkin. Vuoren huipulle munkki on rakentanut temppelin, ja kÀveltyÀÀn sen rappuset alas antavat kylÀlÀiset vuoren juurella hÀnelle riisiÀ. Munkki on luonut paikan, jossa voi elÀÀ rauhassa. Se ei ole kaupunki, vaan kylÀ, osa luontoa. HÀn joutuu kÀvelemÀÀn, koska hÀn ei ole ottanut hevosta luonnolta. Sen takia kÀÀrmeet jÀttÀvÀt hÀnet rauhaan. Kun rosvot ja barbaarit yrittÀvÀt rikkoa luonnon harmonian, on munkin tehtÀvÀ palauttaa se ennalleen. HÀn ei voi koskaan toimia ensimmÀisenÀ, hÀn voi vain reagoida. Munkki on antanut tahtonsa pois saadakseen rauhan.

Aiemmin lÀnkkÀreitÀ katsellessani olisin sanonut, ettÀ ihminen on sama kuin hÀnen tahtonsa, jonka luovuttaminen tarkoittaa kuolemaa. En tajunnutkaan kuinka oikeassa olin. Se tahto on se osa sisimmÀssÀ, joka haluaa kesyttÀÀ ympÀristönsÀ. Se, joka haluaa mÀÀrÀtÀ milloin kÀÀrme hÀntÀ puraisee ja milloin ei. Ei hÀn voi komentaa luontoa, joten hÀn joko tappaa sen lÀhettilÀÀt tai ratsastaa heitÀ pakoon. Se on elÀmÀn julistus.

Nimetön mies vielĂ€ elÀÀ minussa, mutta hĂ€n vetÀÀ viimeistĂ€ henkeÀÀn. HĂ€n mÀÀrÀÀ minua valehtelemaan kun maailma ei ollutkaan niin kuin sen piti olla. Kun karma heittÀÀ kermapiirakan naamaani, Nimetön mies vannoo etten sitĂ€ ansainnut. Aina kun eksyn hĂ€n suuttuu minulle. MeidĂ€nhĂ€n piti olla jo kunnian ÀÀrellĂ€. HĂ€n vannoo, ettĂ€ pystymme siirtĂ€mÀÀn hurrikaanin. Ja minĂ€ uskon hĂ€ntĂ€. 

Jossain vaiheessa Munkki saapui NimettömĂ€n miehen vierelle. HĂ€n kehottaa minua lopettamaan joessa rĂ€piköimisen ja kellua veden pÀÀllĂ€. Saadakseni mielen tyyneyden on egoni kuoltava. On pÀÀstettĂ€vĂ€ irti hurrikaanista, hyvĂ€ksyttĂ€vĂ€ sen olemassaolo ja lopulta sillekin on annettava anteeksi. Ne sanat saavat kylmĂ€n hien valumaan NimettömĂ€n miehen niskaan. ViimeisenĂ€ yrityksenĂ€ hĂ€n kertoo, ettĂ€ hĂ€nen kuoltuaan ei vapautta voi enÀÀ koskaan saada takaisin. Silloin ei sortoa voi nĂ€hdĂ€.  

HÀn viittaa saarnaan, jonka mustan nationalismin johtajan Malcolm X:n piti kotiorjista. [1] Malcolm X haukkui kotiorjiksi ne mustat, jotka halusivat poistaa rotuerottelun ja kuitenkin sÀilyttÀÀ 60-luvun liberaalin status quon. HÀnen mielestÀÀn Antebellum EtelÀn kotiorjille riitti tyydyttÀvÀt olot, jossa heille kelpasi syödÀ isÀntÀvÀen tÀhteitÀ ja nukkua hikoillen pÀÀtalon ullakolla. He eivÀt nÀhneet itseÀÀn orjina vaan osana talon vÀkeÀ. Kun Nimetön mies kuolee, jÀÀ jÀljelle sokea orja eli munkki.

Ei. Munkki ei ole orja, vaikka hĂ€n syö yhtĂ€ huonosti eikĂ€ voi poistua talostaan. Miksi? Koska munkki ei ole kahlittu ihmiseen vaan johonkin suurempaan. EhkĂ€ siksi emme enÀÀ ihannoikaan ritareita kuten ennen. Ritari on jalo, rehti ja oikeudenmukainen, kuten munkki. Mutta ritari toimii aatelisen palveluksessa. HĂ€n on kahlittu ihmiselle. Vaikka aatelinen vĂ€ittĂ€isikin olevansa yhteydessĂ€ Jumalaan, ei hĂ€n voi antaa valaistusta tai rauhaa. Ritari ei voi kieltĂ€ytyĂ€ herransa komennosta. Munkki taas antaa anteeksi herra iso-herralle, mutta kuitenkin sanoo ei. 

Kung fu -elokuvia katsellessani tunnen kuinka pitÀmÀni perusarvot tÀrisevÀt kuin mannerlaatat allani, enkÀ pysty virittÀytymÀÀn uuteen resonanssiin. Syy on siinÀ, ettÀ kuten munkki, pystyn antamaan anteeksi mutta en sanomaan ei. ElÀköön siis Nimetön mies vielÀ hetken kunnes ritari poistuu ja munkki jÀÀ.


“Herra tarvitsi orjan ja hyvĂ€n sellaisen hĂ€n löysi sinusta.” – NĂ€in erĂ€s ystĂ€vĂ€ni vitsaillen sanoi minulle, mikĂ€ sai minut kirjoittamaan ajatuksiani ylös.

Viite:

[1] Malcolm X. (1963, tammikuu 23). The House Negro ja The Field Negro [Puhe]. Michiganin osavaltion yliopisto, East Lansing, Michigan. Haettu osoitteesta [https://ccnmtl.columbia.edu/projects/mmt/mxp/speeches/mxt17.html]