Sanna Marinin Toistuva Virhe

Playground Ai:n versio Marinin Elle lehden kuvasta.

Marin on pissis, Stubb on pyrkyri, Halla-aho on mörkö ja Ben Zyskowicz on juutalainen. Näinkö politiikasta puhutaan? Kultakalani ei muista mitä eilen söi, joten se ei voi sanoa olenko hyvä kokki vaiko en. Sen mielipide perustuu täysin tämänhetkiseen ensivaikutelmaan minusta. Politiikan viisastelijat potevat myös samankaltaista dementiaa, varsinkin Sanna Marinin kohdalla. He muistavat vain kuinka Marin tanssi eräänä heinäkuisena viikonloppuna. Tärkeintä heille on, kuka Marin on eikä mitä hän teki. Kriitikot muistavat hänet pissiksenä ja puolustajat taas urheana uhrina, joka vain halusi säteellisen valoa elämään. Oi julma maailma. 

Onhan persoonnallakin merkitystä. Se auttaa meitä ennustamaan henkilön rehellisyyden. Totta kai persoonasta saa puhua, mutta se pitää silti yhdistää politiikkaan. On osoitettava, että poliitikon persoona aiheuttaa haittaa yhteiskunnalle. Mallia pitäisi ottaa oikeusfilosofiasta. Nimittäin oikeuden edessä asianomistajan on osoitettava, että syytetty on aiheuttanut hänelle haittaa. Muuten asianomistajalla ei ole puhevaltaa (locus standi). Jos näin on, tuomioistuin ei ota asiaa käsittelyyn. 

Yhtä lailla keksimäni politiikan tuomioistuin ei ota Marinin tanssimista käsittelyyn ellei kriitikko pysty osoittamaan, että siitä koitui selkeää haittaa Suomelle. Sen jälkeen minä nostan syytteen kriitikkoa vastaan ja väitän, että kriitikko on aiheuttanut Suomelle haittaa. Hänen herkkä liipasinsormensa on vääristänyt Marinin imagoa ja täten aito kritiikki on hukkunut ja unohtunut. [1]  Kun emme muista Marinin aitoja väärinkäytöksiä, emme opi.

Ymmärrän, että kriitikot eivät täysin ymmärrä uutta tuomioistuinta. Totutteluun he tarvitsevat vielä aikaa. Eikä tuomioistuimella olekaan tarpeeksi ennakkopäätöksiä. Näytänpä siis mallisuorituksen. 

Osoitan, että Marinilla on tapana jättää varoitukset huomiotta ja reagoida vasta, kun on liian myöhä. Käyttäytymismalli on varsin selkeä. Ensin noin vuosi ennen kriisiä julkiseen keskusteluun tulee varoitus. Marin ei tee asialle mitään. Seuraavaksi kun muut poliitikot alkavat pyytää ratkaisuja, Marin edelleen torkuttaa herätyskelloaan. Vasta hetki ennen kriisiä Marin reagoi, mutta silloin on jo liian myöhäistä. Hän tekee sen, jonka voi enää tehdä. Lopuksi Marin syyttää jotain muuta sotkusta. Esitän neljä eri tapausta osoittaakseni, että käytös on toistuva.

Selkein tapaus oli vuoden 2022 ja 2023 välisen talven energiakriisi. Kaikki alkoi kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022. Joukko Aalto-yliopiston tutkijoita tarttui heti toimeen ja kirjoitti riskianalyysin Suomen energian huoltovarmuudesta. [2] [3] He tajusivat, että Venäjä saattaa sulkea maakaasuhanansa painostaakseen Suomea. He lähettivät analyysin hallitukselle ja varoittivat seuraavan talven energiakriisistä. Hallitus ei tehnyt mitään. 

Hyvin nopeasti kansakin ymmärsi riskin ja toukokuussa, muutama kuukausi Venäjän hyökkäyksen jälkeen, energiakriisistä kirjoitellaan lehdissä. [4] Silloin olisi Marinin viimeistään pitänyt ottaa riski vakavasti ja delegoida elinkeinoministerinsä pohtimaan ratkaisuja. Aikaa olisi ollut vielä yli puoli vuotta. Mitään ei kuitenkaan tehty. Juhannushan jo häämötti. 

Vasta palattua kesälomilta syyskuussa Marin aloitti keskustelemaan asiasta. Hallituksen budjettiriihessä Marin ja Saarikko kertoivat mahdollisesta sähkötuesta, veroalennuksesta ja sähköntuottajien windfall-verosta. [5] Tarkkoja tietoja he eivät antaneet, sillä kaikkia kolmea he vielä valmistelivat. Vai valmistelivatko?

”Missä ratkaisut viipyvät?” kysyivät eduskunnan jäsenet joulukuussa. Heidän joululoma oli pian alkamassa ja seuraava kokous olisi vasta helmikuussa. Silloin olisi jo liian myöhäistä, sillä uusien lakien toimeenpano menisi vähintään maaliskuulle. Keväälle. No lopulta viikkoa ennen eduskunnan viimeistä kokousta Työ- ja Elinkeinoministeriö ryhtyi  töihin. Siinä vaiheessa paine ratkaisulle oli niin suuri, että SDP:n eduskuntaryhmä ohitti puheenjohtajansa ja ehdotti hintakattoa. [6] Marinia varmaankin nolostutti ja hän yhtyi hiljaa ehdotukseen mukaan. Lopulta vuoden viimeisessä eduskunnan kokouksessa hallitus teki kolme ehdotusta, eikä esitystä. [7] Eduskunnalle kun ei voi antaa tulitikkuaskiin raapustettua ehdotusta äänestettäväksi. Pitää olla jotain konkreettista pöydällä.

Kaiken kukkuraksi Marin syyttää elinkeinoministeri Mika Lintilää. Hänellä oli kuulemma koko syksy aikaa tehdä asialle jotain. [8] [9] Lintilä laiskotteli koko syksyn. [10] Mutta jos Suomen vaikutusvaltaisin henkilö ei saa alaistaan töihin, niin vika on myös johdossa. Syy oli yksinkertaisesti vain se, että Marin ei ollut kirjoittanut asiaa prioriteettilistalleen. Eipä siis kukaan muukaan tehnyt niin. Fiasko päättyi helmikuun lopussa, kun eduskunta hyväksyi väliaikaisen sähköhyvityksen. [11]

Marin aiheutti välinpitämättömyydellään suomalaisille tarpeettoman kylmän talven ja ohuen lompakon. Se riittänee tuomioistuimelle antamaan minulle puhevallan. Jos tämä olisi vain yksittäinen tapaus, ei todistusaineistoa olisi tarpeeksi tuomioon. Antaisin Marinille anteeksi, mutta niin kuin George W. Bush kerran sanoi, “fool me once, shame on… shame on you. Fool me—you can’t get fooled again.” [12]

Toinen vastaavanlainen tapaus tapahtui vuoden 2021 kuntavaalien kanssa. Jo vuosi ennen vaalikevättä puolueet pohtivat, miten korona aikoo vaikuttaa kampanjointiin. [13] Yhdysvaltojen keskeisimmistä politiikan puheenaiheista oli tuolloin kirjeäänestys. Trump jopa ehdotti vaalien lykkäystä. [14] Kuka tahansa varteenotettava politiikan seuraaja mietti jo tuolloin seuraavan vuoden kuntavaaleja. Ei Marinin vielä silloin tarvinnut mitään päättää, mutta häntä kaukonäköisempi johtaja olisi lähettänyt oikeusministerin pohtimaan ja valmistelemaan ratkaisuesityksiä.

Marin ei niin tehnyt, ja vuoden 2020 syksynä oikeusministeri Anna-Maija Henriksson tyrmää kuntavaalien siirtämisen. Syksy meni ja talvi tuli. Oikeusministeriössä joukko virkamiehiä ehdotti Henrikssonille vaalien lykkäämistä uudelleen. [15] Ei kelvannut.

Maaliskuisen perjantaipäivän lopuksi THL:n johtaja Mika Salminen varoittaa, että kuntavaalien järjestäminen sinä keväänä on vaarallista. [16] No ei muuta kun osasto seis, miehet takaisin ja viikonlopuksi töihin. Nimittäin kahden viikon päästä lyötäisiin kuntavaalien ehdokkaat lukkoon ja vaalien lykkääminen olisi käytännössä mahdotonta. Töitä paiskittiin koko perjantai ja lauantai. Lopulta suurin osa puolueista hyväksyi lykkäämisen ja hallitus aloitti lakiesityksen valmistelun. [17] Kirsikkana kakun päällä Marin sanoi, että hänellä ei ollut sotkuun osaa eikä arpaa. [18] Fiasko päättyi viisi päivää ennen perustuslaillista katastrofia, kun Marin jätti eduskunnalle ehdotuksen äänestettäväksi. [19]

Mutta mikä katastrofi muka Suomelle olisi koittanut? Mitä haittaa varsinaisesti tapahtui? Yhteiskunnissa, joissa kansa ei voi luottaa instituutioihin, vallankäyttäjät painostavat opposition ehdokkaita jättäytymään pois vaaleista. Heidän ei tarvitse vaivautua tekemään vaalivilppiä, jos vastustajia ei ole. Tämän takia Suomessa ei saa jättäytyä vaaleista. Jos ehdokas on ilmoittautunut mukaan, hän ei voi edes itse jättäytyä vaikka aidosti haluaisi. Näin häntä on turha uhkailla, hän ei voi asialle enää mitään. 

Toisaalta jos kuntavaalien ehdokkaat olisi lyöty lukkoon ja vaaleja silti siirretty, olisi Henriksson joutunut mitätöimään ehdokkaat ja pyytämään heitä ilmoittautumaan uudestaan. Tämä ei olisi mikään helppo nakki. Pahimmillaan korstot olisivat lukeneet yhden ehdokkaan nimen julkaistusta listasta ja pysäyttäneet hänet uudestaan ilmoittautumasta. Eli Marinin välinpitämättömyys aiheutti riskin Suomen demokratian heikkenemiselle.

Arvoisa tuomari tämä ei ole vielä tässä. Kolmas kerta toden sanoo. Tutkijat ja päättäjät ulkomailla alkoivat kuiskailla toisilleen koronapassista, kun ensimmäiset kunnolliset vasta-ainetestit saapuivat keväällä 2020. [20] [21] Totta kai silloin ei vielä mistään oltu varmoja ja tutkijat pyysivät lisää aikaa. Marinilla oli paljon muutakin tehtävää. Hänen ei tarvinnut vielä lähteä hätiköimään, mutta valppaana politiikan seuraajana hän oli varmasti tietoinen koronapassista. 

Seuraavaan talveen mennessä Chile ja Israel olivat ottaneet koronapassin kaltaisen säännön käyttöön. [22] [23] Silloin ennakoiva johtaja olisi aloittanut valmistelut siltä varalta, että koronapassi oikeasti toimisi. Keväällä kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ehdotti Marinille koronapassin valmistelua. [24] Marin sanoi jota kuinkin, että tyhmä idea ja tyhmä mies. Ei ollut kesää enää jäljellä, kun Orpon ajatus alkoikin näyttää ihan fiksulta. Miehestä en tosin tiedä. Marin aloitti elokuussa valmistelemaan ehdotusta. Silloin koronapassi oli käytössä Tanskassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Irlannissa ja jopa Bulgariassa. [25] [26] [27] [28] [29] [30] Mutta ei Ruotsissa. Hyvä Suomi!

Lopulta lokakuussa Marin rykäisee esityksen kasaan ja eduskunta äänestää sen puolesta. [31] Harmi, että kolme kuukautta myöhemmin THL:n mielestä koronapassia ei enää tarvita. [32] Jos ajatukseen oltaisiin tartuttu heti, olisi koronapassia voitu käyttää vähintään seitsemän kuukautta. Eli Marinin välinpitämättömyys aiheutti vähintään neljä kuukautta turhia rajoituksia suomalaisille. On silti nostettava hattua ja mainittava, että tällä kertaa Marin ei syyttänyt ketään. Ei edes itseään.

Viimeiseksi esitän tuomarille koronarokotesopan. Tarina on sama kuin ennen. [33] Hallituksella oli koko vuoden 2020 syksy aikaa valmistautua rokotteiden saapumiseen. Valpas johtajahan olisi pysäköinyt rekat rannalle niin, että kun laiva saapuu niin rokotteet lavaan ja menoksi. Kun laiva saapui satamaan vuoden lopussa, ei Marin ollut suunnitellut yhtään mitään. Kuulemma vika oli EU:ssa. [34] He eivät jakaneet rokotteita oikein.

Eiköhän käyttäytymismalli ole nyt jo selvä? Marin ei ennakoi. Hän toimii vasta, kun on pakko. Johtajan ei pitäisi keskittyä tähän päivään, vaan huomiseen, seuraavaan viikkoon ja vuoteen. Marin aiheutti välinpitämättömyydellään konkreettista haittaa Suomelle. Sillä on väliä, mutta ei sillä onko hän pissis vai ei. 

En halua enää lukea Marinin uhriutumisesta tai kritiikkiä hänen tanssimisestaan. Enkä jaksa aloittaa koko rumbaa uudestaa, kun seuraava Marinin kaltainen poliitikko nousee valtaan. Se kaikki loppuu, kun lopettaa mitäänsanomattomat kunnianloukkaukset ja aloittaa yhdistäämän politikon politiikkaan.

Viitteet:

  1. Webley, K. (2024, tammikuu 25). Sanna Marin Is Still Dancing. Elle. https://www.elle.com/culture/career-politics/a46271349/sanna-marin-interview-2024/
  2. STM. (2022, maaliskuu 16). Venäläisenergian loppuminen voisi leikata Suomelta myös muun tuontienergian – Aalto-yliopiston tutkijat mallinsivat, mitä ketjureaktio tarkoittaisi huoltovarmuudelle. https://www.sttinfo.fi/tiedote/69935246/venalaisenergian-loppuminen-voisi-leikata-suomelta-myos-muun-tuontienergian-aalto-yliopiston-tutkijat-mallinsivat-mita-ketjureaktio-tarkoittaisi-huoltovarmuudelle?publisherId=37936456
  3. Liski, M., Vehviläinen, I., Keppo, I., Lund, P., & Nokso-Koivisto, O. (2022, maaliskuu 11). Riskianalyysi: Varautuminen energiakriisiin Suomessa. Aalto-yliopisto. https://www.aalto.fi/sites/g/files/flghsv161/files/2022-03/Riskianalyysi-%20Varautuminen%20energiakriisiin%20Suomessa_VALMIS.pdf
  4. Lassila, A. (2022, toukokuu 20). Venäjän sähköntuonnin loppumisella voi olla rajuja seurauksia. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/talous/art-2000008823734.html
  5. Gråsten-Lahtinen, H., & Hanska, J. (2022, syyskuu 1). Marin: Kansalaiset voivat saada satoja euroja helpotusta sähkölaskuihin – lapsilisä tuplana, päiväkotimaksut laskevat. Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/90d6b1ff-bf6c-47a7-a806-500d92e27c0d
  6. Ristamäki, J., & Ahonen, H. (2022, joulukuu 14). SDP: kotitalouksille hintakatto alle 20 senttiin / kWh – esitys herätti kummastusta eduskunnassa. Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3d519a38-0f48-4229-bb59-ddf65ee7d390
  7. Palomaa, A. (2022, joulukuu 19). Näillä kolmella keinolla hallitus aikoo helpottaa kansalaisia sähkölaskuissa. Yleisradio. https://yle.fi/a/74-20009370
  8. Kosola, L. (2022, joulukuu 19). Marinin mukaan ministeriöllä oli koko syksy aikaa valmistella sähkötukia – korkea virkamies eri linjoilla: ”Rykäistiin viikossa”. Yleisradio. https://yle.fi/a/74-20009479
  9. Hemmilä, I. (2022, joulukuu 27). Marin väitti ministeriön työstäneen sähkötukia koko syksyn – TEM:in virkamies: Toimeksianto tuli joulukuun puolivälissä. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009290995.html
  10. Lehto, M. (2022, joulukuu 29). Sähkön hintakattomallit olivat täysin levällään – risuja niin Lintilälle kuin Marinille. Ilta-Sanomat. https://www.is.fi/politiikka/art-2000009294673.html
  11. Eduskunta. (2023, helmikuu 27). Eduskunta hyväksyi väliaikaisen sähköhyvityksen, sähköalan voittoveron ja virvoitusjuomaveron muutoksen. https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Eduskunta-hyvaksyi-valiaikaisen-sahk%C3%B6hyvityksen,-sahkoalan-voittoveron-ja-virvoitusjuomaveron-muutoksen.aspx
  12. Valkoinen talo. (2002, syyskuu 17). Presidentin puhe opetuksesta amerikkalaisessa historiassa ja kansalaiskasvatuksessa. https://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2002/09/20020917-7.html
  13.  Kervinen, E. (2022, toukokuu 4). Kunnallisvaaleista povataan etätapahtumavaaleja, kun digiloikka on jo tehty – ”Tämä on ollut iso muutos”. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006491693.html
  14. Liptak, K., & Klein, B. (2020, heinäkuu 30). Trump floats delaying election despite lack of authority to do so. CNN. https://edition.cnn.com/2020/07/30/politics/trump-delay-election-no-authority/index.html
  15. Kiuttu, S. (2021, helmikuu 5). Kansliapäällikkö vahvistaa, että oikeusministeriön virkamiehet esittivät kuntavaalien siirtoa. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007784867.html
  16. Sutinen, T. (2021, maaliskuu 6). Näin tapahtui täyskäännös: THL:n Mika Salmisen synkkä arvio muutti kuntavaalien tilanteen täysin, kun puolueet ja oikeusministeri kokoontuivat perjantaina. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007845180.html
  17. Koskinen, M. (2021, maaliskuu 6). Kuntavaalit siirtyvät kesäkuulle – PS vastusti loppuun saakka. Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fd92a934-7442-4963-9b6d-4caf5b0fa7f0
  18. Kumpula, J. (2021, maaliskuu 10). Sanna Marin MTV:lle THL:n kauhuskenaarioista: “Ne voivat Suomessakin olla todellisuutta” – pääministeri uskoo, että Suomi kestää kuntavaalien siirron. MTV. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sanna-marin-mtv-lle-thl-n-kauhuskenaarioista-ne-voivat-suomessakin-olla-todellisuutta-paaministeri-uskoo-etta-suomi-kestaa-kuntavaalien-siirron/8086586#gs.48dqlo
  19. Eduskunta. (2021, maaliskuu 12). Hallituksen esitys kuntavaalien siirtämisestä annettiin eduskunnalle. https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Hallituksen-esitys-eduskunnalle-laiksi-vuoden-2021-kuntavaalien-siirtämisesta-annettu-eduskunnalle.aspx
  20. Quint, F. (2020, huhtikuu 10). Fauci: Coronavirus immunity cards for Americans are ‘being discussed’. Politico. https://www.politico.com/news/2020/04/10/fauci-coronavirus-immunity-cards-for-americans-are-being-discussed-178784
  21. CNA. (2020, huhtikuu 3). Britain looking at COVID-19 immunity certificates but more research needed. https://web.archive.org/web/20201004153050/https://www.channelnewsasia.com/news/world/coronavirus-covid-19-united-kingdom-immunity-certificate-12604182
  22. Sherwood, D. (2020, huhtikuu 30). In reversal, Chile says coronavirus release certificates will not prove immunity. https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-chile/in-reversal-chile-says-coronavirus-release-certificates-will-not-prove-immunity-idUSKBN22B2ZY/
  23. Turak, N. (2021, tammikuu 15). Israel is launching Covid immunity passports. Here’s what they allow you to do. https://www.cnbc.com/2021/01/15/israel-is-launching-covid-immunity-passports-for-vaccinated-citizens.html
  24. Gråsten, H., Ristamäki, J., & Taleva, K. (2021, huhtikuu 7). Orpo haluaa rokotepassit, joilla pääsisi ravintolaan ja teatteriin – Marin tyrmää: “Kohtuutonta”. Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/31ef29af-f865-4a85-9b1e-dde43b4e389a
  25. Henley, J. (2021, elokuu 27). Denmark to lift all remaining Covid restrictions on 10 September. https://www.theguardian.com/world/2021/aug/27/denmark-to-lift-all-remaining-covid-restrictions-on-10-september
  26. Kinkartz, S. (2021, kesäkuu 10). Germany introduces digital COVID pass. Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/germany-introduces-digital-covid-19-pass/a-57840431
  27. Young, L. (2021, syyskuu 2). COVID-19 cases down after France introduced its vaccine passport — will the same happen in Canada? Global News. https://globalnews.ca/news/8162976/france-vaccine-passport-cases-covid/
  28. Giuffrida, A. (2021, kesäkuu 22). Italy imposes ‘green pass’ restrictions on unvaccinated people. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2021/jul/22/italy-covid-19-green-pass-vaccinations-restrictions
  29. Humphries, C. (2021, syyskuu 1). Ireland to drop almost all COVID-19 restrictions in October. Reuters. https://www.reuters.com/world/europe/ireland-drop-almost-all-covid-19-restrictions-october-2021-08-31/
  30. Deutsche Welle. (2021, lokakuu 19). Bulgaria ottaa käyttöön vihreän Covid-sertifikaatin. https://www.dw.com/bg/българия-въвежда-зелен-ковид-сертификат/a-59550032
  31. Koivisto, M. (2021, lokakuu 15). Eduskunta hyväksyi koronapassin äänin 105–33 – yökerhot ja ravintolat voivat ottaa käyttöön heti vuorokauden vaihtuessa. Yleisradio. https://yle.fi/a/3-12145596
  32. Muhonen, T. (2022, tammikuu 28). THL ei enää kannata koronapassia eikä myöskään sen muuttamista rokotepassiksi: ”Vakava haittavaikutus”. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008574640.html
  33. Nurmi, L. (2021, tammikuu 4). Etanavauhdilla suomalaiset rokotetaan 11,5 vuodessa – hallitus ja STM epäonnistuivat rokotusten aloittamisessa. Iltalehti. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c5ea15d6-f856-4cd3-951c-e361e67c4ddd
  34. Helsingin Sanomat. (2021, tammikuu 5). Koronavirusrokotuksissa ei ole varaa hidastella. https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000007721923.html